Greenwashing | Met deze tips pakken ze je niet

Zelf had ik tot 3 maanden geleden nog nooit gehoord van de term. Greenwashing gebeurt wanneer een bedrijf of merk zich op het gebied van duurzaamheid, groener, oftewel duurzamer voordoet dan het in werkelijkheid is. De term is een wordsmoosh van “green” en “brainwashing”. Zegt genoeg, vind je niet?

Nu even een kritische vraag: Wie doet zich nou niét beter of leuker voor? Op Instagram laten we alleen de allerleukste plaatjes zien van ons leven. De minder leuke dingen laten we achterwege. Tijdens een sollicitatie gesprek benadrukken we onze pluspunten en proberen onze minpunten zo veel mogelijk uit het gesprek weg te laten. Dus waarom zou het anders zijn als een bedrijf zichzelf zo goed mogelijk in de markt probeert te positioneren door een mooi groen laagje over hun campagnes uit te smeren?

Wat is er zo ‘gevaarlijk’ aan greenwashing?

Een Instagram post of story en een sollicitatie gesprek hebben maar een beperkt aantal stakeholders, of mensen die ‘geraakt’ worden. De dingen die je laat zien en de dingen die je verbergt gaan maar een beperkt aantal mensen wat aan.

Bij het greenwashen, zijn de belangrijke stakeholders van een merk niet enkel de consumenten. Het gaat hier om het uiteindelijke effect op het milieu en onze aarde, als mensen hierin trappen en dus kleding blijven kopen waarvan ze dénken dat het duurzaam is, terwijl dat helemaal niet per sé zo is. Bovendien vind ik het (let op: eigen mening) gewoon simpelweg leugens verkondigen.

Dus nu kom ik op het punt waarin ik je wil uitleggen waarom ik vind dat greenwashing niet zomaar een onschuldig marketing trucje is, maar juist heel gevaarlijk in de wereld van duurzame mode.

Verschillende onderzoeken tonen aan dat tegenwoordig, steeds meer consumenten willen gaan verduurzamen. “De laatste cijfers laten zien dat bijna de helft van de Nederlanders (46%) duurzame of maatschappelijk verantwoordelijke aspecten belangrijk vindt bij de aanschaf van producten en diensten. Maar liefst 36% is zelfs bereid extra te betalen voor duurzaamheid.”1

Bedrijven spelen hier op in – maar in plaats van zich te richten op het werkelijk verduurzamen van hun bedrijfsprocessen en producten, steken zij hun geld in allerlei marketing campagnes waarmee ze zichzelf beter voordoen. Ik vind dit heel kwalijk; ondanks dat ik super blij ben dat duurzame mode steeds meer aandacht krijgt, is dit de verkeerde aandacht, en wordt het compleet teniet gedaan door de misleidende leuzen van sommige merken.

Het gevolg:
  • De consument wordt voorgelogen en denkt “goed bezig” te zijn. Gevolg is dat hij/zij blijft kopen bij dit merk en we er niet beter van worden.
  • Het hele begrip duurzaamheid, krijgt bij de consument een andere betekenis. Het is namelijk meer dan alleen mooie praatjes maar de gemiddelde consument kunnen we het niet kwalijk nemen dat hij/zij dit zomaar aanneemt. Merken horen eerlijk te zijn en ons goed voor te lichten.
  • Het merk wat zich schuldig maakt aan greenwashing wordt alsmaar populairder en staat bekend om het ‘groen’ zijn, terwijl dit helemaal niet de werkelijkheid is!
  • Andere, écht duurzame merken, raken achter en worden benadeeld hierdoor. Nobody wins…

Hoe herken je greenwashing en waar kan je als leek op letten?

Ik vind dat een moeilijke, omdat ik mijzelf ook als leek beschouw. Maar ik kan wel een aantal tips geven die mij enorm hebben geholpen:

  • Certificeringen: Check bij de wat grotere merken voor certificeringen op de website zoals bijvoorbeeld de RWS (Responsible Wool Standaard), GOTS (Global Organic Textile Standard) etc. Let wel: Kleinere bedrijven en start ups die wel duurzaam zijn hebben dit misschien niet. Je moet namelijk betalen voor een audit die gedaan wordt door een onafhankelijke partij die jou de certificering kan geven, (mits je die verdient) en niet alle bedrijven kunnen/willen hiervoor betalen.
  • Prijzen: Zelf vind ik de prijzen van de kleding altijd wel een goede indicatie. Dat betekent niet automatisch dat dure kleding duurzaam is! Andersom is duurzame kleding vaak wel iets prijziger dan wat je zou betalen bij de H&M of Primark. Dat valt te verklaren – in een fair en duurzaam proces worden er kwaliteits materialen gebruikt en moet iedereen in het proces “normaal” betaald krijgen. Een shirtje van 7 euro zoals bij de Primark verkocht wordt, zal je never nooit vinden bij een merk wat zich als duurzaam profileert. Dat werkt gewoon niet.
  • Transparantie: Dat een merk duurzaam is, betekent niet dat het alles 100% goed doet. Transparantie vind ik misschien zelfs belangrijker. Ik vind het vele malen waardevoller om op een website te lezen wat een bedrijf aan concrete plannen heeft voor het komende jaar, maar ook wat ze nog níet doen of kunnen. Geef als bedrijf ook gewoon aan wat (nog) niet lukt – altijd beter dan mensen voorliegen.
  • Collecties en sale: Het idee achter duurzaamheid is o.a. dat een item jaren mee zou moeten gaan. Een merk die ieder seizoen nieuwe collecties in de winkel heeft liggen en vaak inspeelt op bepaalde mode trends vind ik niet bepaald duurzaam. Over het algemeen doen duurzame merken ook niet mee aan bepaalde acties zoals Black Friday. Dit zou aanzetten tot overmatig koop gedrag en dit staat haaks op het idee van duurzaamheid.
  • Gevoel: Last but not least, ga op je gevoel af. We kennen het allemaal, een gut feeling die je krijgt als iets niet in orde is. Heeft een merk super mooie praatjes maar kan je niks vinden over concrete doelen? Geen certificeringen? Gebruikt het weliswaar bio katoen maar staat er niets over het productie proces? Hoe worden de fabrieksmedewerkers behandeld? Wordt daar iets over gezegd? Een bedrijf die zich inzet voor een betere wereld, let niet alleen op de materialen maar op alle stappen binnen het proces, beginnend bij de leveranciers, het maken van de kleding, tot aan het verkopen.

Ik hoop dat ik jullie hiermee een iets beter beeld heb kunnen geven van greenwashing. Misschien let je er een volgende keer wel op bij het shoppen? Voel je vrij om mij ook voorbeelden door te sturen via Instagram of mail, als je twijfelt of hierover wil sparren! Ik ben benieuwd hoe jullie dit ervaren.

Referenties

1https://www.solidaridad.nl/nieuws/steeds-meer-mensen-eisen-een-eerlijk-verhaal/

13 thoughts on “Greenwashing | Met deze tips pakken ze je niet”

  1. The preliminary place this 1 ought to keep away from visiting
    in a casino would be the ATM. Still another place so as
    to avoid within the on line casino could be the bar. Additionally, after you’ve gotten determined to check out a contemporary recreation he might easily
    get a newbies guide about the game and get
    pleasure from it at a private dining desk earlier than in search of
    it out on the casino. Some folks solely can’t maintain their eat, and it is by no means good to own them on your own desk.
    They’re disrespectful of the provider and might even indulge the temper of other people for the day.
    These crooks may also take to to decide on various
    your chips if you are possibly not in search of,
    therefore all the time remain on alert and look at your chips.
    However it is never an satisfying information to get
    involved with a recreation with out realizing the rules and
    etiquette of the game, and embarrassing oneself whereas the veterans at the game
    are receiving labored up.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *